
Štátna opera ako stabilné zázemie baletného súboru i „liaheň talentov“
Aj v novom miléniu sa Štátna opera pridržiava osvedčenej a dobre fungujúcej dramaturgickej koncepcie. Jej recept spočíva vo vyváženom dávkovaní „fajnšmekerských“ kúskov, populárnych operných titulov, operiet, klasických muzikálov a divadelno-tanečných predstavení.
Posledná menovaná repertoárová oblasť sa v Banskej Bystrici spája predovšetkým s osobnosťou choreografky a režisérky Dany Dinkovej. Tá sa popri operetných a operných inscenáciách podpísala aj pod viacero tanečných a multižánrových projektov (Gypsy roots, 2001; Krvavá svadba, 2002; Božský Amadeus, 2003; Biele peklo, 2004; Archa templárov, 2008; Carmen, 2012; Verdi, 2013 a i.), ktorými sa divadlo snaží oslovovať predovšetkým mladšie publikum.
Popritom si baletný súbor pestuje technickú úroveň aj náročnými titulmi baletnej klasiky (Vták Ohnivák/Petruška, 2009; Faunovo popoludnie/Svätenie jari, 2014; Prokofievov Romeo a Júlia, 2018 a i.) – tento segment jeho repertoáru kvalitatívne kulminoval pod vedením umeleckého šéfa baletu, popredného slovenského choreografa Jozefa Dolinského ml.
Zároveň po zrušení klasickej operety v bratislavskom Divadle Nová scéna (1998) ostala Štátna opera jediným slovenským divadlom, ktoré programovo pestuje operetný žáner, pričom sa orientuje predovšetkým na hodnotné tituly klasickej viedenskej a parížskej operety. Banská Bystrica nerezignovala ani na svoju pozíciu „liahne talentov“. Ako regionálne divadlo nemá možnosť konkurovať prvej národnej scéne finančne náročnými produkciami či drahými speváckymi alebo režisérskymi akvizíciami, zato sa však môže vynímať ako prvá „štácia“ v neskorších životopisoch prominentných umelcov.
V novom miléniu tak dala príležitosť viacerým začínajúcim tvorcom a interpretom: režisérkam a režisérovi Barbare Klimovej, Andrei Hlinkovej, Dominikovi Benešovi či najnovšie Zuzane Fischerovej, aj dnes už v zahraničí žiadaným spevákom Jurajovi Hollému a Mariane Hochelovej. Pohostinstvo Banskej Bystrice radi prijímajú i naše súčasné hviezdy Štefan Kocán, Pavol Bršlík, Jana Kurucová či Jolana Fogašová.
Foto: Archív Štátnej opery v Banskej Bystrici
Ďalšie aktuality
Podcasty
.png)
Opera Viva! #74: Choreografka Marika Mikanová: „Frida je inspirací v jakékoliv době.“

Opera Viva! #73: Basista Ivan Zvarík: „Na javisku zabúdam na všetko, dôležité je umenie.“
