Štátna opera ako stabilné zázemie baletného súboru i „liaheň talentov“
Domov/ Aktuality/ Štátna opera ako stabilné zázemie baletného súboru i „liaheň talentov“
Publikované: 26. Máj 2020

Štátna opera ako stabilné zázemie baletného súboru i „liaheň talentov“

Aj v novom miléniu sa Štátna opera pridržiava osvedčenej a dobre fungujúcej dramaturgickej koncepcie. Jej recept spočíva vo vyváženom dávkovaní „fajnšmekerských“ kúskov, populárnych operných titulov, operiet, klasických muzikálov a divadelno-tanečných predstavení. 

M. Stewart - J. Herman - Hello, dolly!, 2018. V strede Adriána Kohútková. Foto: Zdenko Hanout

X. Montsalvatge - Kocúr v čižmách, 2015. Ivan Zvarík a Robert Smiščík

J. Pauer - Ferdo Mravec, 2011. V strede Ján Jamrich a Beata Gaálová

Posledná menovaná repertoárová oblasť sa v Banskej Bystrici spája predovšetkým s osobnosťou choreografky a režisérky Dany Dinkovej. Tá sa popri operetných a operných inscenáciách podpísala aj pod viacero tanečných a multižánrových projektov (Gypsy roots, 2001; Krvavá svadba, 2002; Božský Amadeus, 2003; Biele peklo, 2004; Archa templárov, 2008; Carmen, 2012; Verdi, 2013 a i.), ktorými sa divadlo snaží oslovovať predovšetkým mladšie publikum. 

D. Dinková - G. Bregovič - Gypsy roots 2001. Andrej Andrejkovič a členky baletného súboru

H. Leško - D. Dinková - Archa templárov, 2008. Vpravo Oľga Hromadová a Dušan Šimo

D. Dinková - Verdi, 2013. Ján Kožuch a Šimon Svitok

Popritom si baletný súbor pestuje technickú úroveň aj náročnými titulmi baletnej klasiky (Vták Ohnivák/Petruška, 2009; Faunovo popoludnie/Svätenie jari, 2014; Prokofievov Romeo a Júlia, 2018 a i.) – tento segment jeho repertoáru kvalitatívne kulminoval pod vedením umeleckého šéfa baletu, popredného slovenského choreografa Jozefa Dolinského ml. 

S. Prokofiev - Romeo a Júlia, 2018. Lukáš Cenek a Veronika Szabová

K. Molčanov - Macbeth, 2007. Beata Gaálová a Andrej Andrejkovič

X. Montsalvatge - Kocúr v čižmách, 2015. Vpravo Robert Smiščík

Zároveň po zrušení klasickej operety v bratislavskom Divadle Nová scéna (1998) ostala Štátna opera jediným slovenským divadlom, ktoré programovo pestuje operetný žáner, pričom sa orientuje predovšetkým na hodnotné tituly klasickej viedenskej a parížskej operety. Banská Bystrica nerezignovala ani na svoju pozíciu „liahne talentov“. Ako regionálne divadlo nemá možnosť konkurovať prvej národnej scéne finančne náročnými produkciami či drahými speváckymi alebo režisérskymi akvizíciami, zato sa však môže vynímať ako prvá „štácia“ v neskorších životopisoch prominentných umelcov. 

J. Stein - J. Bock - S. Harnick - Fidlikant na streche, 2007.jpg

G. Rossini - Barbier zo Sevilly, 2005. Martin Popovič, Terézia Kružliaková a Peter Svetlík

G. Puccini - Tosca, 2016. Jolana Fogašová a Paolo Lardizzone

V novom miléniu tak dala príležitosť viacerým začínajúcim tvorcom a interpretom: režisérkam a režisérovi Barbare KlimovejAndrei HlinkovejDominikovi Benešovi či najnovšie Zuzane Fischerovej, aj dnes už v zahraničí žiadaným spevákom Jurajovi Hollému a Mariane Hochelovej. Pohostinstvo Banskej Bystrice radi prijímajú i naše súčasné hviezdy Štefan KocánPavol BršlíkJana Kurucová či Jolana Fogašová.

J. Stein - J. Bock - S. Harnick - Fidlikant na streche, 2007. Eva Lucká a Alena Hodálová

E. Kálmán - Čardášová princezná, 2014. Dušan Šimo a Katarína Procházková

M. Stewart - J. Herman - Hello, dolly!, 2018. Oľga Hromadová. Foto: Zdenko Hanout

E. Kálmán -Vojvodkyňa z Chicaga, 2010. Vpredu Oľga Bezačinská

A. Ponchielli - La Gioconda, 2018. Paolo Lardizzone a Michaela Šebestová

V. Bellini - Kapuletovci a Montekovci, 2007. Katarzyna Jagiello a Miroslava Kiseľová

P. I. Čajkovskij - Eugen Onegin, 2013. V strede Šimon Svitok

V. Patejdl - Snehulienka a 7 pretekárov, 2006. V strede Ivica Straková

W. A. Mozart - Čarovná flauta, 2016. Dušan Šimo a Michaela Kušteková

J. Stein - J. Bock - S. Harnick - Fidlikant na streche, 2007. Štefan Šafárik, Ivan Zvarík a Peter Schneider

E. Kálmán - Grofka Marica, 2017. Helena Becse Szabo a Dušan Šimo

Jozef Slovák - Vladislav Šarišský - Ružové kráľovstvo, 2018. V strede Martin Popovič

K. Molčanov - Macbeth, 2007. Vľavo Andrej Andrejkovič

Foto: Archív Štátnej opery v Banskej Bystrici

Ďalšie aktuality

Podcasty

Naši partneri