adriana_lecouvreur_1985
Domov/ Aktuality/ Pripomíname si nedožité 90-tiny významnej sopranistky Dagmar Rohovej Boksovej
Publikované: 14. Jún 2023

Pripomíname si nedožité 90-tiny významnej sopranistky Dagmar Rohovej Boksovej

Dagmar Rohová Boksová ako výrazná sólistka zanechala jednu z najhlbších stôp na banskobystrickej opernej scéne. Zasvätila jej celý svoj profesionálny život a stala sa tak jednou z najdôležitejších osobností histórie dnešnej Štátnej opery. Aj vďaka nej a jej umeleckému vkladu sa divadlo mohlo dlhodobo kvalitatívne, ľudsky aj umelecky profilovať.

Do Banskej Bystrice prišla z Čiech, ako rodáčka z Hradca Králové. V tom čase už mala za sebou štúdiá na pražskom Hudobno-pedagogickom ústave, absolutórium brnianskeho konzervatória i odboru koncertného a operného spevu na Janáčkovej akadémii múzických umení. Dnešná Štátna opera sa stala jej prvou, a čas ukázal, že i trvalou domovskou scénou. Stála hneď pri začiatku vzniku vtedajšej Spevohry Divadla J. G. Tajovského, keď sem nastúpila ako mladá sopranistka v roku 1959. Do sólovej roly bola obsadená hneď v historicky prvej inscenácii divadla – Foersterovej Evy.

Počas svojho pôsobenia u nás stvárnila úctyhodný počet postáv – až 74. Niektoré dokonca opakovane. Vždy s rovnakým nasadením a zápalom. Počas 30-ročnej sólistickej kariéry prešla od pohyblivého lyrického sopránu s koloratúrou všetkými špecializáciami svojho odboru, až po dramatické roly. Účinkovala predovšetkým v opernom žánri, no viacero hlavných postáv stvárnila i v operetách. Ako speváčka patrila k mimoriadne kultivovaným a herecky talentovaným zjavom banskobystrickej scény, o čom svedčia mnohé dobové kritiky.

Dlhodobo patrila k vedúcim osobnostiam umeleckého súboru a jej nezmazateľnou stopou v dejinách operného umenia na Slovensku sú kreácie v operách Viva la Mamma G. Donizettiho, Lekárom proti svojej vôli Ch. Gounoda, no predovšetkým titulné úlohy v La Gioconde A. Ponchilliho a v Adriane Lecouvreur F. Cilèu. Tie oživila pre slovenské publikum po prvýkrát v histórii. Žiarila aj ako Rosina v Barbierovi zo Sevilly, Dona Anna v Mozartovom Donovi Giovannim, Júlia v Gounodovej opere Romeo a Júlia,  Mimi v Pucciniho Bohéme, či v operetách Čardášová princezná ako Sylva alebo vo Veselej vdove ako Hana Glavariová.

Popri sólistickom pôsobení sa venovala aj hlasovej príprave členov operného speváckeho zboru. Jej posledným predstavením bola grandiózna a mimoriadne náročná kreácia Abigaille vo Verdiho Nabucovi, ktorou sa so svojimi divákmi rozlúčila 19. septembra 1989.

Dagmar Rohová bola umelkyňou, o ktorej sa jej kolegovia i diváci vždy vyjadrovali s úctou. Táto sympatická speváčka sa vyznačovala zodpovedným prístupom ku každej stvárňovanej role, zrelou muzikalitou a neprehliadnuteľnou hudobnou inteligenciou. Prežila neľahké začiatky rozvoja operného umenia v Banskej Bystrici, jeho výšiny aj pády. Bola opernou divou s neprehliadnuteľným šarmom, javiskovou charizmou a nezlomnou profesionalitou.

Jej nedožité 90-tiny si v Štátnej opere pripomenieme v novej opernej sezóne, na jeseň tohto roka spomienkovým koncertom. V Bohéma klube Štátnej opery sa predstavia jej kolegovia a žiaci, zaznejú árie z jej repertoáru i unikátne historické nahrávky samotnej Dagmar Rohovej Boksovej.

Adriana Lecouvreur (1985)

Čarostrelec (1981)

Falstaff (1978)

Figarova svadba (1963)

Janosik (1968)

Krutnava (1972)

La Traviata (1960)

Madama Butterfly (1964)

Napoj lasky (1962)

Netopier (1962)

Plášť Puccini (1983)

Simon Boccanegra (1976)

Tosca (1975)

Viva La Mamma (1983)

Ďalšie aktuality

Podcasty

Naši partneri