Obzretie sa za 3. premiérou sezóny 2023/2024: Aida
Vyvrcholením uplynulej divadelnej sezóny bolo uvedenie opery G. Verdiho AIDA. Toto dielo bolo v histórii existencie Štátnej opery uvedené po prvý raz.
Velikán talianskej opery Giuseppe Verdi operou Aida prekonal všetko, čo dovtedy vytvoril. V roku 1871 v Káhire uzrelo svetlo sveta dielo, ktoré dnes patrí k najznámejším a najhranejším operám, aké boli kedy napísané. Objednávka na túto exkluzívnu operu prišla z Egypta od vládcu Isma´ila Pašu. Paša bol veľkým budovateľom Egypta a i jeho zadanie bolo jednoznačné: dielo má oslavovať Egypt, jeho starovekú kultúru a má byť monumentálna. Aida mala mať premiéru na slávnostnom otvorení Kráľovskej opery v Káhire, ktorého načasovanie bolo spojené so spustením Suezského prieplavu. Tento zámer sa síce nepodaril, no opera nad očakávania naplnila predstavy objednávateľov – vzniklo atraktívne dielo vykresľujúce príbeh lásky dvoch žien k jednému mužovi, ktorá sa odohráva na pozadí urputného boja Etiópčanov a Egypťanov.
Inscenácia Aida spojila skvelý umelecký tandem: hudobne ju naštudoval slovenský dirigent so svetovým renomé Oliver Dohnányi, pre ktorého to zároveň bola prvá spolupráca so Štátnou operou. Réžiu stvárnil úspešný český režisér Dominik Beneš, ktorý už má v našom divadle na konte obľúbené inscenácie Čarovná flauta (2016), La Gioconda (2018) a Turandot (2021). Scénu i kostýmy vytvorila Zuzana Přidalová, choreografiu pripravila Silvia Beláková.
Diváci v Aide môžu vidieť a počuť viaceré medzinárodné obsadenia: v titulnej úlohe Aidy sa alternujú Marta Mari (Taliansko) Veronika Mihálková a Jeannette van Schaik (Holandsko), postavu Amneris stvárňujú Gosha Kowalinska (Poľsko) a Michaela Šebestová, v úlohe Radamesa sa striedajú Taliani Ivan Defabiani a Paolo Lardizzone, úlohu Amonasra spievajú dvaja domáci barytonisti Šimon Svitok a Zoltán Vongrey a postavu Ramfisa basisti Jozef Benci a Ivan Zvarík.
Z recenzie Pavla Ungera vyberáme: Ak som v titulku Štátnu operu symbolicky premenoval na „Teatro Verdi pod Urpínom“, tak nepopieram inšpiráciu v plagáte z foyeru divadla, kde je vystavený kompletný súpis tamojších verdiovských uvedení. Nenašiel som ho na oficiálnom webe divadla, kde by mohol hrdo svietiť. Aidou, teda titulom, ktorý je vo väčších domoch úplne bežný, sa naše najmenšie divadlo opäť posunulo vpred. Istá skepsa, či nejde o risk, sa nenaplnila. Kvalita hudobného naštudovania je nespochybniteľná, inscenácia aj napriek spomenutým výhradám vynaliezavá a viacero speváckych výkonov je ukážkovo verdiovských. To vôbec nie je málo. (Pavel Unger, „Teatro Verdi“ pod Urpínom si po prvýkrát zmeralo sily s Aidou, www.operaslovakia.sk)
Z recenzie Michaely Mojžišovej vyberáme: [...] Nádherný zvuk, aký z orchestra vydoloval hosťujúci dirigent Oliver Dohnányi – také vrúcne sláky, mäkké drevá a technicky suverénne, presné plechy sme v Banskej Bystrici asi ešte nepočuli. (Michaela Mojžišová: Aida s prívlastkom „prvá“ i „posledná“, Hudobný život)
Prečítajte si čo povedali a napísali odborníci o inscenácii Aide:
Pavel Unger: „Teatro Verdi“ pod Urpínom si po prvýkrát zmeralo sily s Aidou. In: https://operaslovakia.sk/teatro-verdi-pod-urpinom-si-po-prvykrat-zmeralo-sily-s-aidou/
Michaela Mojžišová: Aida s prívlastkom „prvá“ i „posledná“. In: https://hudobnyzivot.sk/clanok/aida-s-privlastkom-prva-i-posledna
Ľubomír Belák: Svetová premiéra kvadrofonickej Aidy v Banskej Bystrici. In: https://belak.blog.pravda.sk/2024/05/27/svetova-premiera-kvadrofonickej-aidy-v-banskej-bystrici/
Rozhlasová relácia – reflexia a kritika. Operný zápisník: Aida v Štátnej opere v Banskej Bystrici. In: https://devin.rtvs.sk/clanky/reflexia-a-kritika/363299/operny-zapisnik-aida-v-statnej-opere-v-banskej-bystrici