Domov > Typ Predstavenia > Balet

Balet

Romeo a Júlia

Svetoznámy balet Sergeja Prokofieva Romeo a Júllia patrí dnes k najhrávanejším a najobľúbenejším baletným titulom.  V čase svojho vzniku mal však podobný osud ako mnohé iné avantgardné scénické diela – bol prijatý s nepochopením. Rodil sa od roku 1935, teda od návratu Prokofieva do vlasti. Objednalo si ho Kirovovo divadlo vo vtedajšom Leningrade. Vedenie divadla sa však napokon zľaklo odporu činiteľov sovietskej komunistickej strany a balet odmietlo. Zmluvu potom uzavrela Moskva. V priebehu skúšok ale vedenie baletu Veľkého divadla prehlásilo Prokofievovu hudbu za netanečnú a zmluvu napokon zrušilo. A tak mal balet prekvapivo premiéru v Brne. Divadlo Na Hradbách, kde dnes sídli známe Mahenovo divadlo, ho uviedlo 30. decembra 1938 v choreografii Váňu Psotu, ktorý sám stvárnil postavu Romea. Júliu tancovala významná baletná sólistka Zora Šemberová. Dielo vďaka vynikajúcim kvalitám pretrvalo a dnes je jasné, že disponuje vynikajúcim shakespearovským námetom a strhujúcou, nadčasovou hudbou. Preto je dodnes obrovskou výzvou azda pre každého choreografa. Na doskách Štátnej opery sa k nemu vraciame opäť, tento raz v hudobnom naštudovaní Jána Procházku a v choreografii Roberta Balogha.
„Uvádzané so súhlasom Musikverlag Hans Sikorski GmbH & Co.KG, Hamburg.“

Slovenčina

Chrám Matky Božej

Skladateľ Maurice Jarre v spolupráci s francúzskym choreografom Rolandom Petitom pretvoril do baletnej podoby čítankový román Victora Huga. Známy príbeh zo stredovekého Paríža rozpráva o nenaplnenej láske, ľudskej bolesti a nenávisti. Približuje protirečivé osudy Hugových postáv. Myseľ kňaza Frolla sa zmieta medzi túžbou a povinnosťou, nepríjemný vzhľad postihnutého chlapca Quasimoda ukrýva dobré srdce a v mladej tanečnici Esmeralde sa ukrýva slobodná myseľ a obetavosť. Nad ľudskými osudmi sa ako nemý svedok udalostí týči katedrála Notre-Dame. Jej veľkoleposť kontrastuje s márnosťou ľudských vášní. Spája prítomnosť s minulosťou a ako kamenná kronika zaznamenáva udalosti plynúcich dní.

Slovenčina

Biele sny, Faunovo popolunie, Svätenie jari

Svätenie jari: Stretnutie rôznych kmeňov, hry a boje, obetovanie dievčiny bohu jari, aby ľudia získali jeho náklonnosť. V diele Svätenie jari sa nejedná o popisné rozpovedanie príbehu „pohanskej Rusi“ tak, ako to ukladá predloha, ide v ňom o symboliku obetovania ľudského života ako takého. Predstaveniu dominuje fenomén obety vlastného života v prospech spoločnosti alebo vyšších ideí. Ide v ňom o ľudské duše, do ktorých človek nemôže nahliadnuť, no ony majú vlastné motivácie a vlastný život. Nadčasový príbeh zásadným spôsobom dotvára Stravinského originálna hudba, ktorá  pri svojej premiére vyvolala škandál, no dnes patrí k najpôsobivejším v dejinách tanečného divadla.

Slovenčina

Gypsy roots - čili - cigánske korenie

Rómovi Čobanovi a dievčine bielej pleti Dare bránia spoločenské predsudky vo vzájomnej láske. Pôvodná tanečná tragikomédia odzrkadľuje súčasný spôsob života Rómov a otvára pohľad na dva svety - svet Rómov a svet civilizácie a iných zvykov. Medzi oboma komunitami často dochádza k ostrým konfliktom. Rómovia vtipným úskokom vždy uniknú nebezpečenstvu. Keď však Čobana pri jednom konflikte zabijú, jeho anjel strážny mu prinavráti život. Mladí milenci sa napriek nepriazni osudu stále stretávajú a napĺňajú svoju lásku, až kým osud nepredvídateľne nezasiahne svojou ranou. Neobyčajný kolorit predstavenia dotvára hudba svetoznámeho srbského skladateľa Gorana Bregoviča. Jeho skladby sú plné vášní a etnického koloritu.

Slovenčina

Naši partneri